понедельник, 26 ноября 2012 г.

Відокремлені означення

Урок української мови
8 кла
Тема. Відокремлені означення. Побудова речень з дієприкметниковим зворотом.
Мета: поглибити знання учнів про відокремлені означення, ознайомити з основними способами морфологічного вираження відокремлених означень, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова;   сформувати вміння знаходити в тексті відокремлені і невідокремлені означення; правильно будувати речення з дієприкметниковим зворотом;
виховувати любов до рідної природи.
Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Міні-проект-дослідження.
Використання звертання в різних мовленнєвих ситуаціях.
4. Робота з картками.
Картка №1 Розставте розділові знаки
1.      Бач Оксано я жартую а ти справді плачеш? Ну не плач поглянь на мене завтра не побачиш.
2.      Вірний друже від тебе залежить  чи замулиться джерело рідної мови.
3.      Як тебе прославити рідна земле не раз думала художниця не одною квіткою змалювати а всю показати.
4.      Дяка щирая тобі ніченько-чарівниченько що закрила ти моє личенько.
5.      Ох пісне чому як той птах не летиш?
Картка №2 Виправте пунктуаційні та граматичні помилки. Підкресліть ОЧР.
1.      Українська мова збагатилася численою лексикою стала довершено-тонким інстрементом,  і поетичної і філософської, і наукової і інженерно технічної думки.
2.      І на тім рушничкові  оживе все знайоме доболю і дитинство й розлука і вірна любов.
3.      Верби, зхилившись над тихим Дінцем розсічують зелені коси дивлячись, ніби у дзеркало в чисту воду.
4.      Шевченко добре засвоїв: російську, польську, і французьку мови.
ІІІ. Актуалізація опорних знань й чуттєвого досвіду учнів.
Фронтальна бесіда.
  1. Що таке означення?
  2. Які означення називаються узгодженими?
Метод незакінчених речень.
Закінчити речення, дібрати власні приклади, які відображали б зміст ілюстрації(на слайді).
Дієприкметниковий зворот – це…
Дієприкметниковий зворот виділяється комами, якщо…
Дієприкметниковий зворот не виділяється комами, якщо…
На письмі дієприкметниковий зворот відокремлюють комами, а у вимові…
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Епіграф уроку.
Люби природу не для себе.
Люби для неї.
Вона – це мати.
Будь же сином.
(М. Рильський)
V. Мотивація навчальної діяльності.
Привіт, проблемо!
 Розв’язання проблемного завдання.
Згоден? – Не згоден? – Обґрунтуй.
Один з дідусів «мій», а один «не мій».
1.      Дідусь, у смушевій шапці, в підшитих шкірою валянцях, сидить під хатою на призьбі.
2. Дідусь у смушевій шапці і в підшитих шкірою валянцях сидить під хатою на призьбі
- Чи можете ви сказати, який з дідусів «мій». Чому ви так думаєте?
- Щоб правильно розв’язати це завдання, треба знати умови відокремлення означень.

Робота за епіграфом.
Люби природу не для себе.
Люби для неї.
Вона – це мати.
Будь же сином.
(М. Рильський)
V.  Пояснення нового матеріалу.
  1. Дослідження-аналіз тексту.
Соняшники
      Цвітуть соняшники. Озвучені бджолами, вони чомусь схожі а круглі кобзи, які земля підняла зі свого лона на високих живих стеблах. Живе тіло кобз, пахуче, укрите жовтим пилом, поросле пелюстками, світить і золотіє, щось промовляє своєю усмішкою, широкою, незгасаючою.
      Скільки того сміху на городі! Усі соняшники сміються, веселі, але водночас по-доброму замислені. Кожен щось хоче сказати тобі, тільки підійди, наблизь своє обличчя до нього, уважного і доброзичливого.
(Є. Гуцало).
2. Формулюю сам! Учні самостійно роблять висновок, коли відокремлюються означення.
3. Мовне спостереження за таблицею (ст.. 210 підручника)

Характеристика відокремленого означення
Позиція відокремленого означення в реченні
Приклади
1) поширені залежними словами узгоджені означення
після пояснюваного слова
Я люблю українське село, повне шуму, повне дум (В. С.)
Взялися медом золоті лелітки, дощем умиті, чисті і ясні (А. М.)
2) непоширені залежними словами узгоджені однорідні означення
після пояснюваного слова
Лукаш — дуже молодий хлопець, гарний, чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче (Леся Українка)
Над приморавськими лісами підіймалося сонце, велике, ласкаве (О. Г.)
3)непоширені залежними словами узгоджені однорідні означення при пояснюваних словах-займенниках
перед пояснюваним словом або після нього
А він іде, високий, посивілий, на схід, на захід поле огляда (А. М.)
Щасливий і веселий, він глянув на високе небо, але то вже було не небо, а грандіозний блакитний циферблат (О. Г.)


  1. Робота з підручником.
  2. Творче моделювання. Із поданих пар речень змоделювати речення, ускладнене відокремленими означеннями.
 - Чарувала думку поета краса придунайських просторів із скіфськими могилами, гаями.
  -  Ці могили, гаї були вкриті пізньою осінньою позолотою.
6. Коментоване письмо(робота біля дошки).
 - На кашкетах соняхів, поцілених на призахідне сонце, дзвенять притомлені звуки поодиноких бджілок.
 - Силою вирваний з природного середовища, живий організм почне висихати перероджуватися на перекотиполе.
 - І от, повний спогадів, я наближався до того місця.
7.  Я експериментую .Творча робота
Перебудуйте речення так, щоб невідокремлені означення стали відокремленими.
 - Оповитий тишею степ дихав пахощами трав.
 - Тихий солодкий дощик сіється  щедро на вулиці.
VІІ. Застосування здобутих знань на практиці.
  1. Робота в парах. «Плутанина».
Речення «переплутали» свої відокремлені члени речення і вийшла нісенітниця. Поверніть дієприкметникові звороти пояснюваним (означеним) словам, поставте розділові знаки.
-          У спортивній залі знаходився великий більярдний стіл, порослий зеленим очеретом.
-          Великі карі очі, запряжені в наповнений яблуками віз, дивилися наполохано.
-          Сад спускався до річки, стривоженої вогнем.
-          На зеленій галявині спокійно паслася пара коней, завішай важкою червоною портьєрою.
-          Великі вікна, покриті червоним сукном, тьмяно світилися.

  1. Робота за ілюстраціями(індивідуальна робота). Скласти речення з дієприкметниковими зворотами за ілюстраціями.
  2. Я – конструктор. Підставте в речення займенники(усно).
 - За Дніпром піднімалась гола і самотня круча.
 - У долині ріс крислатий і могутній дуб.
 - Святослав їхав пологим лівим берегом.
4. Я – редактор. Виправте помилки вживання відокремлених означень.
 - Молодий машиніст вперше вів електровоз, зворушений до сліз.
 - Мандрівник прибивсь на наш вогонь, наляканий грозою в горах.
 - Чоловік збирав хмиз, похмурий і непривітний.
VІІІ. Підсумок уроку.
1. Самоаналіз
Заповніть таблицю. Виберіть відповіді, з якими згодні, і поставте «+», а в інших рядках
 «-».
Запитання для самоаналізу
Відповіді
«+» або «-»
Які враження про вивчення теми?
Було цікаво

Було нудно

Які розумові операції виконувались?
Запам’ятовував(ла) деталі

Знаходив (ла) основні ідеї, відповіді

Аналізував (ла)

Пояснював (ла) і наводив (ла) аргументи

Узагальнював (ла)

Створював(ла)

Оцінював(ла)

Що нового я взяв (ла) для себе?
Інформацію

Важливі їдеї

Навички мислення

Спосіб навчання

Нічого



  1. Почепіть на дерево очікування плоди у вигляді яблук на ваші заплановані результати, яких ви досягли в процесі вивчення теми.
  2. Підведемо підсумки:
 - Я  - застосовую...
 - Я - знаю...
 - Я – розумію...
 - Я – розрізняю...
 - Я – оцінюю...
 - Я – складаю...
Інтерактивна вправа «Глобус». Учні передають глобус один одному з побажаннями людям планеті Земля, використовуючи відокремлені означення.
Нема проблем?!
ІХ. Домашнє завдання

самостійна робота 8 клас

                                    Самостійна робота    
                                             Звертання
1. Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
 1) Сергій не втрачав віри в себе і не піддавався розпачу. 2) Учні не повинні відповідати образою на образу. 3) Новачки не соромляться звернутися по допомогу до батьків, друзів, шкільного психолога. 4) Учителі підкажуть новому учню, як скоригувати свою поведінку, щоб припинити конфлікт. 5) Школярі повинні пам'ятати, що шкільні проблеми можна розв'язати.
2.  Скласти речення з поданими словами таким чином, щоб вони були: а) підметом; б) додатком; в) звертанням. Накреслити схеми речень. Зразок:
 1) П'ятикласники відвідали виставку воскових фігур. 2) П'ятикласникам захотілося відвідали виставку воскових фігур. 3) П'ятикласники, відвідайте виставку воскових фігур!
 Варіант 1. Скласти речення зі словом друг.
 Варіант 2. Скласти речення зі словами хлопці й дівчата.
 Варіант 3. Скласти речення зі словом батько.
3.Вказати поширене чи непоширене звертання.
Діти,ваша мова прекрасна, не соромтесь її,не цурайтесь, вона нічим не гірша за інші мови. Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче! За тобою, Морозенку, вся Вкраїна плаче. Грицю, Грицю, молотити! Ярославно, Ігор знову кличе, шле гінця з далекого полка. О краю мій, тужу я за тобою!



                                    Самостійна робота    
                                             Звертання
1. Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
 1) Сергій не втрачав віри в себе і не піддавався розпачу. 2) Учні не повинні відповідати образою на образу. 3) Новачки не соромляться звернутися по допомогу до батьків, друзів, шкільного психолога. 4) Учителі підкажуть новому учню, як скоригувати свою поведінку, щоб припинити конфлікт. 5) Школярі повинні пам'ятати, що шкільні проблеми можна розв'язати.
2.  Скласти речення з поданими словами таким чином, щоб вони були: а) підметом; б) додатком; в) звертанням. Накреслити схеми речень. Зразок:
 1) П'ятикласники відвідали виставку воскових фігур. 2) П'ятикласникам захотілося відвідали виставку воскових фігур. 3) П'ятикласники, відвідайте виставку воскових фігур!
 Варіант 1. Скласти речення зі словом друг.
 Варіант 2. Скласти речення зі словами хлопці й дівчата.
 Варіант 3. Скласти речення зі словом батько.
3.Вказати поширене чи непоширене звертання.
Діти,ваша мова прекрасна, не соромтесь її,не цурайтесь, вона нічим не гірша за інші мови. Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче! За тобою, Морозенку, вся Вкраїна плаче. Грицю, Грицю, молотити! Ярославно, Ігор знову кличе, шле гінця з далекого полка. О краю мій, тужу я за тобою!